Whiplash 2014

Länge har jag pratat om denna filmen utan att egentligen veta något om den. En av mina favorit skådespelare har huvudrollen i filmen, Miles Teller, och var den största anledningen till att jag ville se filmen men ju mer jag lästa om den, alla recensioner och sett trailern desto mer ville jag se filmen för att den ansågs som fantastisk.
 
Idag var den lyckliga dagen, dagen jag såg Whiplash och dagen jag faktiskt fick suget att vilja skriva här på filmbloggen igen. Whiplash får äran att bli första filmen jag skriver om här år 2015, och det är den värd!
 
 
"En ung trummis vid namnet Andrew Neiman studerar i landets bästa jazzmusiksskola som har en mördande musikkonservatorium där hans drömmar om storhet mentoreras av en instruktör som pushar sina elever mer än vad som förväntas av dem, för att de ska kunna bli dem bästa av dem bästa."
 
Titlen finner jag djupare än vad man egnetligen kan tro att den är. Förutom att Whiplash är en viktig låt i filmen så är en whiplash ett annat ord för pisknärtsskada. Vilket innebär att man blir påkörd bakifrån i trafiken och huvudet slungas bakåt och sedan framåt. Den hastiga rörelsen kan göra att muskler och vävnader i nacken och halsen påverkas.
Om man ser filmen förstår man sig på själva whiplash skadan.
 
 
 
 
 
Filmen var bättre än vad jag trodde. Ganska oförutsägbar och om det kommer från mig så är det sant. Jag har sett oerhört många filmer under mitt liv och idag är dem flesta sjukt förutsägbara.
Förutom att jag total älskar Miles Teller'pretty much' älskade jag filmen. Den gjorde filmen mig ganska glad.
Just när det känns som hoppet är försvunnet så kommer det något överraskande, och ännu överraskande.
Miles är definitivt en måntalang och han gör trummor coolt. Han är en fantastisk skådespelare, inte för att tala om J.K. Simmons, och jag tänker faktiskt säga att jag är stolt över han! One of a kind.

 
J.K. Simmons har vunnit priser för "Best supporting Role" i Whiplash, bland annat: AACTA International Award, Austin Film Critics Award, EDA Award, AAFCA Award, BAFTA Film Award och han har även vunnit en Golden Globe för "Best Performance by an Actor in a Supporting Role in a Motion Picture".
Han vann en Oscar i år, 2015, för "Best Performance by an Actor in a Supporting Role". - Grattis..!
 

 
Miles Teller däremot har bara blivit nominerad, b.la. för "Best actor" i Whiplash. Men hans tid kommer... den baben ska också få sin Oscar! Sawwyy Leo ;)
 
Regisserad av:
Damien Chazelle
 
Några casting:
Miles Teller,
J.K. Simmons,
Paul Reiser,
Melissa Benoist,
Austin Stowell &
Nate Lang.
 
Genre: Drama, Music
Längd: 107 min
Imdb.com score8,6/10
 
 
 
Checka in;
- hemsidan http://www.whiplash-movie.net/site/#home-page
- imdb.com http://www.imdb.com/title/tt2582802/?ref_=nmawd_awd_3
 

(Filmen finns att se på swefilmer.com och förmodligen andra free online streams)
 
Av mig får filmen 4 av 5 bananer! 
 
 
Btw, jag hade tänkt kritisera filmer i framtiden (filmer jag anser vara värda och enkla att kritisera), vad säger ni om det?
 

 xx ♥
 

Kommentera

Publiceras ej